Objednat materiál, domluvit způsob a čas dopravy. Přebrat objednané zboží, správně ho uložit a ochránit před vlivy počasí. Úkony, které se v kontextu složitosti celé stavby jeví jako triviální. Přesto i zde dochází k chybám, které mohou mít nepříjemné následky v podobě vícenákladů nebo zpožďování stavby. Všem přešlapům lze zabránit, pokud při každém kroku dodržíte několik jednoduchých zásad.
Pokud je řeč o pár pytlech maltové směsi, lepidla nebo kusovém zboží, asi nejrychlejší a nejpohodlnější je dopravu řešit vlastními silami. V případě cihlových bloků a střešní krytiny už většina stavebníků objedná dopravu – především kvůli možnosti skládání palet hydraulickou rukou. V případě odběru přímo od nás je běžný termín dovozu do 3 pracovních dnů.
„Nabízíme ale i prémiové dodání. A to ve třech variantách. V konkrétní den, v přesnou hodinu nebo do 24 hodin. Sazebník nadstandardních služeb se pohybuje od 3 000 do 5 000 korun,“ popisuje obchodní ředitel KM Beta Jan Hruška.
„Dodávka materiálu v jasně stanoveném termínu se vyplatí především v případě provázání s reálným průběhem výstavby. Z auta putuje rovnou na stavbu, odpadají starosti s ukládáním a skladováním,“ dodává s tím, že dopravu autem s hydraulickou rukou zajistí i přímo KM Beta.
Řidič skládá palety s cihlovými bloky nebo taškami, řemeslníci jsou připravení. Stavba může pokračovat. Jenže co dělat, když byl materiál při skladování u dodavatele, manipulaci nebo přepravě poškozen? V takovém případě přichází na řadu pečlivější kontrola, většinou spojená i s odstraněním originálních obalů.
„To vše za přítomnosti řidiče. Na dodací list přesně sepište rozsah a typ poškození. Ideálně si pořiďte fotodokumentaci. Následný řidičův podpis potvrdí, že k poškození zboží došlo ještě před tím, než jste ho převzali,“ popisuje reklamační technik KM Beta Josef Pařízek. I když při přejímce zboží budete pozorní, přesto můžete na jednotlivé kusy s vadou narazit během odebírání z palet až na stavbě. „Tady je na uvážení investora, zda je použije například na dořezávání. Pokud ale chce zboží reklamovat, nesmí ho zničit, ale uchovat až do skončení reklamace,“ upozorňuje.
Nesmí dojít k znehodnocení materiálu. To je základní požadavek kladený na skladování. Co to znamená u stavby? U jednotlivých produktů jsou rozdílné podmínky. Nejméně práce je v tomto směru s betonovou střešní krytinou – logicky jí nevadí déšť ani mráz. Mrazuvzdorné jsou také vápenopískové cihly Sendwix, které postačí ochránit před deštěm.
Pokud stavba samotná pokračuje i v zimním období, je nezbytné udržovat veškerý materiál v nepodchlazeném stavu. Pytlované směsi skladujte ideálně v uzavřeném, temperovaném prostoru a chraňte je i před případnou od země vzlínající vlhkostí. Palety s cihlovými bloky je pak vhodné překrýt izolačním materiálem.
A ještě jedno téma, které často zůstává opomenuto. Palety. Pronájem každé z nich máte od dodavatele nebo výrobce zaúčtován v ceně, v souhrnu může jít klidně o několik tisíc korun. Tady je důležité pamatovat na dvě zásady – palety nesmíte poškodit a na jejich vrácení máte půl roku. „Takže pokud je paleta výrazněji poškozená již při dodání, platí totéž, co pro materiál samotný – sepsat vše s řidičem,“ uzavírá Josef Pařízek.
A na závěr ještě pár tipů, které platí obecně pro jakýkoliv stavební materiál. U větších staveb je jejich dodržení nezbytné, existují ale dobré důvody držet se jich také při individuální výstavbě.
Regionální manažeři v KM Betě působí po celé České republice. Vyhledejte toho nejbližšího Poradí vám, ve kterém z více než 500 prodejních míst je naše zboží skladem.
Využijte naše kalkulačky, které za vás jednoduše spočítají spotřebu materiálu.
Získejte exkluzivní slevu na stavební materiál. Stačí se zaregistrovat.
Chci slevu